2.2.92 Горящий куст

***

3:2 Ангел Господень. Этот образ обычно связан с Самим Богом (ст. 4). Ангел Господень обладает всей полнотой Божией власти (23,21; Быт. 16,7; 21,17). в пламени огня. Распространенный библейский образ Божиего присутствия (13,21; 19,18; Быт. 3,24; ЗЦар. 18,24.38).

3:3 куст. Обычный куст пылает сверхъестественным огнем, но не сгорает. Бог существует вне пространства, однако Он присутствует на этом месте, дабы призвать Моисея.

Исход 3 глава — Библия — Женевская Библия

***

Ему явился не кто иной, как Ангел Господень. Существует мнение, что это сотворенный ангел, говорящий на языке пославшего его; согласно другому мнению Вторая Ипостась, Ангел завета, Сам Иегова. Это было экстраординарным проявлением Божьего присутствия и славы; видимое было представлено служением ангела, но Моисей слышал в том голос говорившего с ним Бога.

1. Он увидел пламя огня; ибо Господь, Бог наш, есть огонь поядающий. Когда освобождение Израиля из Египта было обещано Аврааму, он увидел пламя светильника, символизировавшего свет радости, которую принесет освобождение (Быт 15:17); но теперь горение ярче, как пламя огня, ибо в этом освобождении Господь принес ужас и гибель Своим врагам, свет и тепло Своему народу и явил Свою славу перед всеми (см. Ис 10:17).

2. Сей огонь был не в высоком и величавом кедре, но в кусте, терновом кусте, согласно Слову, ибо Господь выбирает немощное и презренное мира (как и Моисея, ныне бедного пастуха), чтобы посрамить им мудрое; Он находит радость в том, чтобы украшать и венчать смиренных.

3. Куст горел огнем, но все же не сгорал, будучи символом находящейся ныне в египетском рабстве Церкви, горящей в печах для обжига кирпича, но не сгорающей; растерянной, но не отчаявшейся; угнетенной, но не погибшей.

Исход 3 глава — Библия — Комментарии Мэтью Генри

***

Терновый куст, не отличающийся ни ростом, ни плодородием, служит символом чего-либо низкого, презираемого (Суд. 9.8-15), в настоящем случае народа еврейского, а пламя огня, как сила истребляющая (Втор. 4.24), указывает на тяжесть страданий (Втор. 4.20, Иер 11.4, 3Цар 8.51). Но как куст горел, а не сгорал, так точно и народ еврейский не уничтожался, а только очищался в горниле бедствий (Исх.2:23). Явившийся Моисею в терновом кусте Ангел Господень считается отцами Церкви Вторым Лицом Св. Троицы; отличается Он от самого Бога и первомученником Стефаном (Деян.7:35), а все видение является, по отеческому толкованию, прообразом таинства воплощения (Григорий Нисский, блаженный Феодорит). Другие же отцы Церкви, напр. Кирилл Александрийский, разумеют, согласно с контекстом (Исх.3:6-7) под Ангелом самого Бога. Он называется Ангелом по Своей деятельности среди избранного народа и по Своему видимому явлению людям.

Исход 3 глава — Библия — Комментарии Лопухина

2.2.92 ალმოდებული მაყვლოვანი

გამ.3,2-6 რჯ.33,16 ლუკ.20,37 საქ.7,30-35

ბიბლიის მუხლები

გამოსვლა 3

2. გამოეცხადა უფლის ანგელოზი ცეცხლის ალად შუაგულ მაყვლოვანში. ხედავს, ცეცხლი უკიდია მაყვლოვანს, მაგრამ არ იწვის მაყვლის ბუჩქი.

3. თქვა მოსემ: მივალ და ვნახავ ამ დიდებულ სანახავს, რატომ არ იწვის მაყვლოვანი.

4. დაინახა უფალმა, რომ მოდის მოსე სანახავად და დაუძახა ღმერთმა შუაგულ მაყვლოვანიდან: მოსე! მოსე! მიუგო: აქა ვარ.

5. უთხრა: ახლოს ნუ მოხვალ! გაიძრე ფეხსამოსი, რადგან ეს ადგილი, სადაც შენ დგახარ, წმიდა მიწაა.

6. უთხრა: მე ვარ მამაშენის ღმერთი, აბრაამის ღმერთი, ისაკის ღმერთი, იაკობის ღმერთი. სახე დაიფარა მოსემ, რადგან ღვთის ხილვისა შეეშინდა.

მეორე რჯული 33

16. მიწის მადლით და მისი სისავსით. გადმოვიდეს მაყვლოვანში დავანებულის წყალობა იოსების თავზე და მის ძმებს შორის მოწმიდარის თხემზე.

ლუკა 20

37. ხოლო მკვდარნი რომ აღდგებიან, ეს მოსემაც გვაუწყა მაყვლოვანთან, რაკიღა აბრაამის ღმერთს, ისააკის ღმერთს და იაკობის ღმერთს უწოდებს უფალს.

საქმეები 7

30. ორმოცი წელი რომ გავიდა, ეჩვენა მას უფლის ანგელოზი ცეცხლმოდებული მაყვლოვანის ალში.

31. გაოგნდა ამ ჩვენების შემყურე მოსე, ხოლო როცა სამზერად მიუახლოვდა, უფლის ხმა შემოესმა:

32. „მე ვარ შენი მამების ღმერთი, ღმერთი აბრაამისა, ისააკისა და იაკობისა“. შეძრწუნებულმა მოსემ ვეღარ გაბედა შეხედვა.

33. უთხრა მას უფალმა: „გაიძრე ხამლები ფეხზე, ვინაიდან ეგ ადგილი, სადაც დგახარ, წმიდა მიწაა.

34. ხილვით ვიხილე ჩემი ხალხის გაჭირვება ეგვიპტეში, ვისმინე მისი გმინვა და ჩამოველ მის დასახსნელად; ახლა კი წადი, ეგვიპტეში წარგგზავნი შენ“.

35. ეს მოსე, რომელიც მათ უარყვეს და უთხრეს: ვინ დაგაყენა შენ ჩვენს მთავრად და მსაჯულადო, სწორედ ეს წარგზავნა ღმერთმა მთავრად და მხსნელად ანგელოზის ხელით, მაყვლოვანში რომ ეჩვენა მას.

__თემაზე წერდნენ__

***

გამ.3,2 ალმოდებული მაყვლოვანი ეგვიპტეში ებრაელთა სავალალო მდგომარეობაზე მიუთითებს, როგორც ეს მცენარე იყო ალმოდებული, მაგრამ არ იწვოდა, ისე ებრაელი ხალხი უბედურებათა სახმილში არ განადგურდებოდა და მხოლოდ და მხოლოდ განიწმინდებოდა.

მაყვლოვანში ხილულ უფლის ანგელოზში ღვთისმეტყველნი სამების მეორე ჰიპოსტასს მოიაზრებენ, ხოლო მთელი ხილვა მიიჩნევა მაცხოვრის განკაცების წინასახედ (წმ. გრიგოლ ნოსელი, ნეტარი თეოდორიტე). აკი, მაცხოვარი იხსენიება კიდეც, როგორც "დიდისა ზრახვისა ანგელოზი".

წმ. თეოდორიტე კვირელის განმარტებით, მოსეს მაინცდამაინც მაყვლოვანში იმიტომ გამოეცხადა უფალი, რომ მაყვლის ბუჩქი ყოვლად გამოუსადეგარია კერპის გამოსათლელად. სხვა მცენარეში რომ მომხდარიყო ღვთის გამოცხადება, ებრაელები, ალბათ, გაუკუღმართებულად აღიქვამდნენ ამ გამოცხადებას და მცენარისგან კერპს შექმნიდნენ.

__ ბიბლია განმარტებებით ტ.1 __

***

გამ.3:2 უფლის ანგელოზი. ეს სახე ჩვეულებრივ დაკავშირებულია თვით ღმერთთან (მუხ. 4). ის ფლობს ღვთის ძალაუფლების მთელ სისრულეს (გამ.23,21 დაბ.16,7; 21,17).

ცეცხლის ალში. ღვთის ყოფნის ხშირად გამოყენებული ბიბლიური სახეა (გამ.13,21; 19,18 დაბ.3,24; Зმფ.18,24.38).

გამ.3:3 ჩვეულებრივი ბუჩქი აალებულია ზებუნებრივი ცეცხლით, მაგრამ არ იწვის. ღმერთი არსებობს სიცრცის გარეშე, თუმცა იგი იმყოფება ამ ადგილზე, რათა მოუხმოს მოსეს.

__ ჟენევის ბიბლიის კომენტარები __

***

გამ.3,2 მოსემ იხილა ცეცხლის ალი, რადგან ჩვენი ღმერთი მჭამელი ცეცხლია (რჯ.4.24). როდესაც აბრაამს აღეთქვა ისრაელის ეგვიპტისგან განთავისუფლება, მან იხილა აკვამლებული თონე და ცეცხლის ალი, რაც სიმბოლირებს სიხარულის სინათლეს, რაც მოიტანს განთავისუფლებას (დაბ.15:17); მაგრამ ახლა ის უფრო კაშკაშაა, რადგან ამ განთავისუფლებით უფალმა მოიტანა მისი მტრებისთვის დაღუპვა და საშინელება, ხოლო საკუთარი ხალხისთვის სინათლე და სითბო, ამასთან ყველას წინაშე გამოავლინა თავისი დიდება (იხ. ეს.10:17).

ეს ცეცხლი იყო არა ამაღლებულ და დიდებულ კადრში, არამედ ბუჩქში, მაყვლოვანში, ღვთის სიტყვის თანახმად, რომ უფალი ირჩევს ქვეყნიერებისგან ათვალწუნებულთა და უძლურთ (როგორიც ახლა იყო მოსე, ერთი უბრალო მწყემსი), რათა დაამხოს ბრძენნი; მას სიხარულს ანიჭებს მორჩილთა ამაღლება და კურთხევა.

მაყვლოვანს ცეცხლი ეკიდა, მაგრამ არ იწვოდა, სიმბოლოა ამჟამად ეგვიპტის ტყვეობაში მყოფი ეკლესიისა, აგურის გამოსაწველ ღუმელებში რომ იწვის, მაგრამ არ იწვის; თავგზააბნეული, მაგრამ არა იმედწართმეული; ჩაგრული, მაგრამ არა დაღუპული (გამ.2,23).

__ მეთიუ ჰენრი __

***

გამ.3,2 მაყვლის ბუჩქი, არც ისე გამორჩეული ზრდით თუ ნაყოფიერებით, სიმბოლირებს რაღაც მდაბალს და ათვალწუნებულს (მსაჯ.9.8-15 რუსულშია: терновик, ქართულ გამოცემებში - ძეძვი ან კვრინჩხი), აქ განასახიერებს ებრაელ ხალხს, ხოლო ცეცხლის ალი გამანადგურებელ ძალას (რჯ.4.24), რაც მიანიშნებს სატანჯველთა სიმძიმეზე (რჯ.4.20; 3მფ.8.51 იერ.11,4).

__ ლოპუხინის კომენტარები __